Co dělat s pocity nervozity, úzkosti a strachu?

09.01.2018 21:30

MOOJI...

Je dobře, že se snažíte nepodlehnout pocitům nervozity, úzkosti a strachu. Dále se s tím nesnažte nic dělat. Dokonce, i když se to zdá být tak silné, nepřekonatelné a tělo se třese strachem, jak se to někomu v takovém stavu děje.

Tento pocit sám o sobě není problém. Problém, pokud zde nějaký je, nastává, když cítíte a začnete si namlouvat, že to znamená, že je s vámi něco v nepořádku.

pocity strachu

Pocit sám o sobě je jedna věc. Obvykle hned, jak se tento pocit dostaví, začnou se na něj nabalovat další pocity a začne jakási „vlna interpretace“: „Kdybych byl svobodný, takhle špatně bych se necítil. Chci, aby to skončilo.“ Je to právě energie z této interpretace, která vytváří nepříjemný stav. To je to, co se obvykle děje. Je to naprosto v pořádku. Můžete v těle cítit obrovskou nervozitu a přitom být zcela svobodní.

„Nikde není psáno, že nemůžete na chvíli cítit smutek či úzkost.“

Nemluvím teď o obvyklém, navyklém strachu a „hluku“, na to se můžeme podívat pak, pokud to tak je, ale spíš, když cítíte, že jste něčemu vystaveni nebo když najednou vyvstane pocit, že něčemu musíte čelit nebo si představujete, že přijde určité nepohodlí spojené s určitou situací – to pak vyvolává všechny tyto typy reakcí.

Takže, co bych vám poradil, je být toho pouze pozorovatelem.

Vím, že je tu něco, co říká: „Ne, nechci být jen pozorovatel, chci se toho zbavit!“ Ale začněme takhle: Jen si říct: „Je v pořádku, že tenhle pocit sám přijde.“ Nechte ho přijít. Stejně tak také sám odejde. A také je v pořádku dát svolení k tomu být plně úzkostný. Někdy cítíte trochu úzkosti, něco se snaží ji „uklidnit, zahladit“… Ale já říkám: „Ne, ne, nechte jí projít, buďte plně úzkostní.“ Ale nepodílejte se na hodnocení, jen zůstaňte jako prostor, ve kterém se tato úzkost projevuje. To je nejúčinnější věc.

Raději než bojování, braní léků, odříkávání manter. Jen přijetí.

Ano, je to v pořádku, pocit nervozity je tady. Někdy je uvnitř tohoto pocitu jasný důvod, nějaké vysvětlení nebo zpráva. V tom momentě můžete vidět jeho pravou příčinu.

Někdy se to jednoduše stane jen spontánně. Je v pořádku říct sám sobě: „Je v pořádku se takhle cítit, v tomto momentě“. Zkuste to, opravdu. Je v pořádku, že tu tento pocit je, vy jste ho nevytvořili. Prostě se stal. Uvnitř je prostor, který nereaguje na nic.

Zdroj: www.seberizeni.cz